Pendidikan Digital - Pengenalan - scodarTV

Pendidikan Digital - Pengenalan


Dasar Pendidikan Digital menjelaskan 4 objektif pendidikan digital yang disokong dengan 6 teras, 18 strategi dan 41 inisiatif secara terperinci. Pelaksanaan dasar ini dapat dimanfaatkan secara optimum oleh murid, pendidik, pemimpin pendidikan dan semua pihak berkepentingan bagi merapatkan jurang digital seterusnya membolehkan pendidikan digital dilaksanakan dengan jayanya. KPM berhasrat agar pelaksanaan dasar ini dapat merealisasikan iltizam dan aspirasi KPM untuk menyampaikan perkhidmatan pendidikan yang berkualiti.


Pengenalan

Pembelajaran digital telah mengubah pendidikan dengan menyediakan kaedah inovatif untuk menyampaikan pengetahuan, kemahiran dan sikap. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa pendidikan digital berkesan dalam meningkatkan amalan preskripsi yang selamat dan berkesan (Bakkum et al., 2019). Ia telah ditunjukkan untuk mempengaruhi dengan ketara kejayaan pelaksanaan dan pembangunan pedagogi digital, terutamanya melalui penggunaan media sosial, aplikasi e-pembelajaran dan teknologi (Adhikari, 2023). Selain itu, pendidikan digital telah terbukti menghasilkan hasil yang positif dari segi pemerolehan pengetahuan, kepuasan pelajar, dan keberkesanan kos dalam pendidikan penjagaan kesihatan (McCall et al., 2018).


Penyepaduan alat digital dalam pendidikan telah menjadi semakin biasa, dengan permainan pembelajaran digital diiktiraf sebagai medium pengajaran yang inovatif (Delport, 2019). Penggabungan teknologi digital dalam tetapan pendidikan bertujuan untuk melengkapkan pelajar dengan kecekapan dan kemahiran penting yang diperlukan dalam era digital (Abdus et al., 2020). Tambahan pula, aktiviti pedagogi berasaskan permainan digital telah dicadangkan untuk meningkatkan kecekapan guru dalam memanfaatkan persekitaran pembelajaran digital dalam pendidikan rendah (Sun et al., 2020).


Sumber pendidikan digital memainkan peranan penting dalam mengajar kemahiran dan sikap kognitif yang kompleks yang penting untuk preskripsi yang selamat dan selaras dengan standard pendidikan Eropah (Bakkum et al., 2020). Perpustakaan digital telah diiktiraf atas sumbangan mereka kepada e-pembelajaran, menawarkan banyak sumber dan meningkatkan pengalaman pembelajaran dalam talian (Chen & Chen, 2010). Memahami persepsi dan penerimaan pelajar terhadap mod penyampaian digital adalah penting untuk mengoptimumkan format pembelajaran digital dan meningkatkan motivasi (Mertens et al., 2014).


Kesan teknologi digital terhadap pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi amat mendalam, menekankan potensi transformatif literasi digital (Okoye et al., 2022). Hasrat guru untuk mengamalkan pembelajaran berasaskan permainan digital dipengaruhi oleh ciri-ciri peribadi dan kepercayaan berkaitan nilai alat digital dalam pembelajaran pelajar (Rüth et al., 2022; Kallunki et al., 2023). Amalan literasi digital telah menjadi penting dalam memupuk kefahaman membaca dan memastikan pendidikan kekal relevan dalam masyarakat digital hari ini (Girón-García, 2015).


Kesimpulannya, pembelajaran digital menyediakan pengalaman pendidikan yang dinamik dan menarik, memanfaatkan teknologi untuk meningkatkan hasil pembelajaran, penglibatan pelajar dan kualiti pendidikan keseluruhan. Dengan menggunakan alatan dan sumber digital, pendidik boleh mencipta persekitaran pembelajaran yang lebih interaktif dan berkesan yang menyediakan pelajar untuk berjaya dalam era digital.


Rujukan :

  1. Bakkum, M. J., Tichelaar, J., Wellink, A., Richir, M. C., & Agtmael, M. A. v. (2019). Digital learning to improve safe and effective prescribing: a systematic review. Clinical Pharmacology &Amp; Therapeutics, 106(6), 1236-1245. https://doi.org/10.1002/cpt.1549

  2. Adhikari, B. P. (2023). The impact of dimensions of e-learning on the successful implementation and development of digital pedagogy in nepalese higher-level educational institutions. OCEM Journal of Management, Technology &Amp; Social Sciences, 2(2), 15-55. https://doi.org/10.3126/ocemjmtss.v2i2.54229

  3. McCall, M., Spencer, E., Owen, H., Roberts, N., & Heneghan, C. (2018). Characteristics and efficacy of digital health education: an overview of systematic reviews. Health Education Journal, 77(5), 497-514. https://doi.org/10.1177/0017896918762013

  4. Delport, D. H. (2019). Numeracy students' perspectives on a new digital learning tool at a south african university. South African Journal of Higher Education, 33(5). https://doi.org/10.20853/33-5-3588

  5. Abdus, K., Барабаш, Ð’., & Poplavskaya, N. V. (2020). Formation of a range of necessary competencies and skills of a future journalist in the conditions of digitalization of additional education. Proceedings of the International Scientific Conference “Digitalization of Education: History, Trends and Prospects” (DETP 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.200509.067

  6. Sun, L., Chen, X., & Ruokamo, H. (2020). Digital game-based pedagogical activities in primary education: a review of ten years’ studies. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 16(2). https://doi.org/10.37120/ijttl.2020.16.2.02

  7. Chen, C. and Chen, C. (2010). Problem‐based learning supported by digital archives. The Electronic Library, 28(1), 5-28. https://doi.org/10.1108/02640471011005414

  8. Mertens, A., Stöter, J., & Zawacki‐Richter, O. (2014). Predictors of perceived importance and acceptance of digital delivery modes in higher education. Research in Learning Technology, 22. https://doi.org/10.3402/rlt.v22.23342

  9. Okoye, K., Haruna, H., Arrona‐Palacios, A., Quintero, H. N., Ortega, L. O. P., Sanchez, A. L., … & Hosseini, S. (2022). Impact of digital technologies upon teaching and learning in higher education in latin america: an outlook on the reach, barriers, and bottlenecks. Education and Information Technologies, 28(2), 2291-2360. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11214-1

  10. Rüth, M., Birke, A., & Kaspar, K. (2022). Teaching with digital games: how intentions to adopt digital game‐based learning are related to personal characteristics of pre‐service teachers. British Journal of Educational Technology, 53(5), 1412-1429. https://doi.org/10.1111/bjet.13201

  11. Kallunki, V., Katajavuori, N., Kinnunen, P., Anttila, H., Tuononen, T., Haarala-Muhonen, A., … & Myyry, L. (2023). Comparison of voluntary and forced digital leaps in higher education – teachers’ experiences of the added value of using digital tools in teaching and learning. Education and Information Technologies, 28(8), 10005-10030. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11559-7

  12. Girón-García, C. (2015). Literacy and technologies in efl settings: fostering reading comprehension on the internet. Bellaterra Journal of Teaching &Amp; Learning Language &Amp; Literature, 8(2), 69-100. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.616

Pages