Media Dalam Teknologi Pendidikan - scodarTV

Media Dalam Teknologi Pendidikan

 Teknologi pendidikan melibatkan penggunaan pelbagai bentuk media untuk meningkatkan hasil pembelajaran dan proses pendidikan. Media memainkan peranan penting dalam pendidikan moden, menawarkan pelbagai peluang untuk menyokong amalan pengajaran dan pembelajaran. Bentuk media yang berbeza, seperti media pendidikan digital, media sosial dan media audiovisual, semakin disepadukan ke dalam tetapan pendidikan untuk meningkatkan kualiti pendidikan dan melibatkan pelajar dengan berkesan Kodrle & Savchenko (2021)Zaghloul & Rabeh, 2020; Mumryaeva & Safonov, 2020).


Penggunaan teknologi media dalam pendidikan telah terbukti mempunyai potensi yang besar dalam mengenal pasti bakat pelajar, mengembangkan kemahiran mereka, dan meningkatkan keseluruhan pengalaman pembelajaran (Tafonao et al., 2020). Teknologi media menawarkan kepada pendidik keupayaan untuk mencipta kandungan yang menarik, memberikan gambaran visual bahan pendidikan, dan meningkatkan keberkesanan proses pendidikan (Sulistiyarini & Sabirin, 2020). Dengan menggabungkan teknologi media, pendidik boleh mengoptimumkan aktiviti pembelajaran, menyelaraskan proses pengajaran, dan memupuk sikap positif terhadap pembelajaran (Butyrina et al., 2022).


Tambahan pula, literasi media dan literasi teknologi menjadi kemahiran penting untuk pelajar pada abad ke-21, mempengaruhi keupayaan mereka untuk memperoleh pengetahuan, berkomunikasi dengan berkesan, dan menavigasi landskap digital (Galustyan et al., 2019). Penyepaduan gaya dan teknologi pendidikan media yang inovatif sedang mengubah proses pendidikan tradisional, menawarkan perspektif baharu tentang pengajaran dan pembelajaran (Omelchenko, 2022). Selain itu, pembangunan kompetensi media dalam kalangan guru melalui penggunaan ICT dan teknologi mudah alih meningkatkan potensi pendidikan dan perkembangan pendidikan media di sekolah dan universiti (Cai & Liu, 2022).


Pendidik digalakkan untuk memanfaatkan alat pendidikan media untuk menggalakkan pemikiran kritis, membangunkan kemahiran utama dalam diri pelajar, dan menyediakan mereka untuk kehidupan dalam masyarakat bermaklumat (Ndari et al., 2021). Gabungan integrasi teknologi dan inovasi kandungan telah membawa kepada kemunculan produk media yang mendalam dalam pendidikan, mempromosikan pendidikan media yang mendalam dan memperluaskan penyertaan budaya. Selain itu, penggunaan teknologi media digital telah memudahkan pendidikan seks pada peringkat awal kanak-kanak, menjadikan topik yang kompleks lebih mudah diakses dan difahami oleh kanak-kanak .


Kesimpulannya, media dalam teknologi pendidikan memainkan peranan penting dalam meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran, menarik minat pelajar, dan menyediakan mereka untuk era digital. Dengan menggabungkan pelbagai bentuk media ke dalam tetapan pendidikan, pendidik boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang dinamik dan interaktif yang memenuhi keperluan pelajar yang pelbagai dan menggalakkan hasil pembelajaran yang berkesan.


Rujukan :

  1. (2019). Tidak bertajuk. Near East University Online Journal of Education, 2(1). https://doi.org/10.32955/neuje.v2i1
  2. Bond, M. dan Bedenlier, S. (2019). Memudahkan penglibatan pelajar melalui teknologi pendidikan: ke arah rangka kerja konseptual. Jurnal Media Interaktif dalam Pendidikan, 2019(1). https://doi.org/10.5334/jime.528
  3. Bond, M., Buntins, K., Bedenlier, S., Zawacki‐Richter, O., & Kerres, M. (2020). Penyelidikan pemetaan dalam penglibatan pelajar dan teknologi pendidikan dalam pendidikan tinggi: peta bukti yang sistematik. Jurnal Antarabangsa Teknologi Pendidikan dalam Pendidikan Tinggi, 17(1). https://doi.org/10.1186/s41239-019-0176-8
  4. Butyrina, M., Hyrina, T., Penchuk, I., Bondarenko, I., Skurtul, G., & Tiapkina, N. (2022). Perkembangan gaya pendidikan media yang inovatif dalam era teknologi maklumat dan komunikasi. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran, 11(1), 195. https://doi.org/10.5430/jct.v11n1p195
  5. Cai, W. dan Liu, Y. (2022). Nilai media imersif dalam memperluaskan penyertaan budaya awam Cina dan laluan realisasinya dari perspektif pendidikan budaya. Sempadan dalam Psikologi, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.915913
  6. Felix, J. (2021). Budaya digital akademi dan had teknologi.. https://doi.org/10.17932/ctc.2021/ctc21.007
  7. Galustyan, O., Vyunova, N., Комарова, Э., Шушарина, Е., Gamisonija, S., & Sklyarova, O. (2019). Pembentukan kompetensi media guru masa depan melalui teknologi ict dan mudah alih. Jurnal Antarabangsa Teknologi Mudah Alih Interaktif (Ijim), 13(11), 184. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i11.11350
  8. Jack, C. dan Higgins, S. (2018). Apakah teknologi pendidikan dan bagaimana ia digunakan untuk menyokong pengajaran dan pembelajaran pada tahun-tahun awal?. Jurnal Antarabangsa Pendidikan Awal Tahun, 27(3), 222-237. https://doi.org/10.1080/09669760.2018.1504754
  9. Kline, J., Kumar, S., & Ritzhaupt, A. (2020). Kecekapan pengurusan projek profesional teknologi pendidikan dalam pendidikan tinggi: analisis kualitatif pengetahuan, kemahiran dan kebolehan. JAID, 9(3). https://doi.org/10.51869/93jkskadr
  10. Kodrle, S. dan Savchenko, A. (2021). Media pendidikan digital di luar negara

Tiada ulasan:

Pages