Teknologi pendidikan merangkumi pelbagai jenis media yang memainkan peranan penting dalam meningkatkan amalan pengajaran dan pembelajaran. Bentuk media yang berbeza disepadukan ke dalam tetapan pendidikan untuk meningkatkan hasil pembelajaran dan menarik minat pelajar dengan berkesan. Beberapa jenis media utama dalam teknologi pendidikan termasuk:
1. Media Naratif:
Media naratif melibatkan penceritaan dan penyampaian maklumat secara berurutan dan menarik. Ia membantu dalam menarik perhatian pelajar dan menyampaikan kandungan pendidikan dengan berkesan (Kodrle & Savchenko, 2021).
2. Media Interaktif:
Media interaktif membolehkan pelajar melibatkan diri secara aktif dengan bahan pembelajaran, mengambil bahagian dalam aktiviti, dan menerima maklum balas segera. Jenis media ini menggalakkan penglibatan pelajar dan meningkatkan pengalaman pembelajaran (Kodrle & Savchenko, 2021).
3. Media Komunikatif:
Media komunikatif memudahkan komunikasi dan kerjasama dalam kalangan pelajar dan pendidik. Ia membolehkan interaksi, perbincangan, dan perkongsian idea, memupuk persekitaran pembelajaran kolaboratif (Kodrle & Savchenko, 2021).
4. Media Suaian:
Media Suaian menyesuaikan diri dengan keperluan pembelajaran individu dan pilihan pelajar. Ia memperibadikan pengalaman pembelajaran, menyediakan kandungan dan aktiviti yang disesuaikan untuk mengoptimumkan hasil pembelajaran (Kodrle & Savchenko, 2021).
5. Media Produktif:
Media produktif membolehkan pelajar mencipta kandungan, projek atau penyelesaian mereka sendiri. Ia menggalakkan kreativiti, pemikiran kritis, dan kemahiran menyelesaikan masalah dalam kalangan pelajar (Kodrle & Savchenko, 2021).
6. Media Pendidikan Digital:
Media pendidikan digital merangkumi pelbagai sumber dalam talian, perisian dan platform yang digunakan untuk tujuan pendidikan. Ia termasuk buku teks digital, apl pendidikan, simulasi dan makmal maya (Kodrle & Savchenko, 2021).
7. Media Sosial:
Platform media sosial seperti Facebook semakin banyak digunakan dalam pendidikan untuk komunikasi, kerjasama dan perkongsian sumber pendidikan (Sudartinah et al., 2022).
8. Media Audiovisual:
Media audiovisual, termasuk video, animasi dan podcast, berkesan dalam mempersembahkan konsep yang kompleks, meningkatkan pembelajaran visual dan memenuhi gaya pembelajaran yang berbeza (Zaghloul & Rabeh, 2020).
9. Virtual Reality (VR) dan Augmented Reality (AR):
Teknologi media imersif seperti VR dan AR menawarkan pengalaman pembelajaran yang interaktif dan menarik, membolehkan pelajar menerokai persekitaran maya dan berinteraksi dengan kandungan digital (Syahrir, 2021).
10. Teknologi Mudah Alih:
Peranti dan apl mudah alih digunakan sebagai alat pendidikan untuk menyampaikan kandungan, memudahkan komunikasi dan menyokong pembelajaran semasa dalam perjalanan.
Menggabungkan pelbagai jenis media dalam teknologi pendidikan bukan sahaja meningkatkan pengalaman pembelajaran tetapi juga menggalakkan penglibatan pelajar, pemikiran kritis dan kreativiti. Dengan memanfaatkan bentuk media ini dengan berkesan, pendidik boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang dinamik dan interaktif yang memenuhi keperluan pelajar yang pelbagai dan memupuk hasil pembelajaran yang positif.
RUJUKAN:
- Kodrle, S. and Savchenko, A. A. (2021). Digital educational media in foreign language teaching and learning. E3S Web of Conferences, 273, 12018. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202127312018
- Sudartinah, .., Mediastuti, F., & Kasjono, H. S. (2022). Effective educational media for health promotion to prevent cervical cancer of reproductive women in 2019–2022: a systematic literature review. Kestra Midwifery Journal (Jkk), 5(1), 29-36. https://doi.org/10.35451/jkk.v5i1.1187
- Zaghloul, H. S. and Rabeh, M. D. (2020). Educational media and educational technology within specific education in egypt and ksa: challenges and prospects for development. The Education and Science Journal, 22(1), 170-192. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2020-1-170-192
- Syahrir, S. (2021). Designing a virtual laboratory using android-based virtual reality (case study: laboratory of basic measurement and electrical engineering instrumentation). INTEK: Research Journal, 8(1), 59. https://doi.org/10.31963/intek.v8i1.2753
Tiada ulasan:
Catat Ulasan