Teknologi Pendidikan - scodarTV

Teknologi Pendidikan

Teknologi Pendidikan

  • Pengenalan


Teknologi pendidikan melibatkan kajian dan amalan etika untuk meningkatkan pembelajaran dan prestasi melalui proses dan sumber teknologi yang sesuai (Kline et al., 2020). Ia menjalankan pelbagai peranan dalam pendidikan, seperti bertindak sebagai tutor, alat bantu mengajar, dan alat pembelajaran, masing-masing menyumbang secara unik kepada konteks pendidikan (Mahmud et al., 2021). Apabila teknologi menjadi lebih bersepadu ke dalam pendidikan, memahami kemampuan teknologi adalah penting untuk mengeksploitasi sepenuhnya potensi pendidikannya dan menyokong pembelajaran dengan berkesan (Xue & Han, 2023).

Definisi teknologi pendidikan adalah luas dan berkembang, dengan pemahaman pengamal kadangkala berbeza daripada fokus akademik yang terdapat dalam kesusasteraan (Jack & Higgins, 2018). Walaupun penggunaan dan promosi teknologi pendidikan secara meluas untuk meningkatkan hasil pendidikan, terutamanya di negara membangun, penyelidikan ketat yang menyokong keberkesanannya adalah terhad (Norman, 2023). Teknologi pendidikan telah diiktiraf sebagai alat pedagogi yang penting, membantu dalam proses pendidikan dan memberi manfaat kepada semua pelajar (Tulepova et al., 2022).

Kerumitan penyelidikan teknologi pendidikan telah membawa kepada cabaran dalam mewujudkan definisi dan istilah yang sama, terutamanya mengenai penglibatan pelajar, mengakibatkan ketidakkonsistenan dalam bidang tersebut (Bond et al., 2020). Untuk menangani perkara ini, rangka kerja konsep telah dicadangkan untuk memudahkan penglibatan pelajar melalui teknologi pendidikan, menekankan kepentingan asas teori yang jelas dalam penyelidikan (Bond & Bedenlier, 2019). Tambahan pula, integrasi teknologi dalam pendidikan telah diketengahkan sebagai penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar, walaupun definisi tepat integrasi teknologi masih sukar difahami ("undefined", 2019).

Pandemik COVID-19 telah menonjolkan potensi teknologi digital dalam pendidikan, menawarkan peluang untuk pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang inovatif. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menyedari bahawa walaupun teknologi digital menyediakan kemampuan yang berharga, mereka mungkin tidak merevolusikan pendidikan secara semulajadi seperti yang dicadangkan oleh beberapa penyokong (Felix, 2021). Apabila pendidikan berkembang untuk memenuhi tuntutan masa depan, menggabungkan alat seperti realiti tambahan dan realiti maya boleh menyelaraskan amalan pendidikan dengan keperluan masa depan dan kemajuan teknologi (Wazirali, 2021).

Kesimpulannya, teknologi pendidikan mewakili bidang pelbagai rupa yang memanfaatkan teknologi untuk meningkatkan hasil dan prestasi pembelajaran. Walaupun definisi dan pemahaman teknologi pendidikan mungkin berbeza-beza di kalangan pengamal dan penyelidik, peranannya dalam pendidikan moden tidak dapat dinafikan. Dengan menerima kemajuan teknologi dan memahami kemampuan teknologi, para pendidik boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih adaptif dan berkesan untuk memenuhi pelbagai keperluan pelajar pada abad ke-21.

Tiada ulasan:

Pages