Pengenalan SLiMS - scodarTV
Pengenalan SLiMS

Pengenalan SLiMS

Kongsikan


Sistem Pengurusan Perpustakaan SLiMS (SLiMS) ialah perisian sumber terbuka dan percuma untuk memenuhi keperluan automasi perpustakaan dengan ciri boleh dikatakan lengkap dan masih giat dibangunkan. SLiMS boleh digunakan oleh perpustakaan yang mempunyai koleksi besar, ahli dan kakitangan, dalam persekitaran rangkaian, sama ada rangkaian tempatan (intranet) atau internet.
Ketika itu, ketika masih dipanggil Senayan, versi 1 dan 2 tidak dikeluarkan kepada umum kerana Ia masih dalam fasa ujian dan sedang diperhalusi. Sejak (Senayan) versi 3, Senayan dianggap stabil untuk dikeluarkan kepada umum dan sudah tiba masanya ia diuji oleh komuniti pustakawan. Diharapkan ada peer review oleh orang ramai, Senayan lebih stabil dan ciri-cirinya lebih pelbagai untuk menampung ramai perlukan. 

Aplikasi SLiMS, berasaskan web. Dengan pertimbangan merentas platform, ia boleh berfungsi di atas semua sistem pengendalian seperti MacOS, MS-Windows dan GnU/Linux. SLiMS dibangunkan menggunakan perisian kod sumber terbuka seperti Bahasa Skrip Web PHP (http://www.php.net) dan Pelayan Pangkalan Data MySQL (http://www.mysql.com). Untuk meningkatkan interaktiviti supaya ia boleh kelihatan seperti aplikasi desktop, juga menggunakan teknologi AJAX (Asynchronous JavaScript And XML).

Aplikasi seperti PhpThumb dan Simbio (platform pembangunan yang digunakan dan dibangunkan daripada Projek Igloo) juga digunakan oleh SLiMS. Oleh itu, SLiMS menggunakan Lesen Awam GnU (GPL) v3 untuk menjamin kebebasan dalam mendapatkan, mengubah suai dan mengedar semula (hak untuk menggunakan, mengkaji, menyalin, mengubah suai, dan mengagihkan semula program komputer). 

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai GPLv3 di http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html.

Lawati Laman SLiMS (https://slims.web.id) untuk maklumat lanjut tentang SLiM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages