Akaun Kawalan Pengguna (UAC) - scodarTV
Akaun Kawalan Pengguna (UAC)

Akaun Kawalan Pengguna (UAC)

Kongsikan

Kawalan Akaun Pengguna (UAC) windows 10


Kawalan Akaun Pengguna (UAC) membantu mencegah malware dari merosakkan PC dan membantu organisasi melaksanakan desktop yang lebih baik. Dalam UAC, aplikasi dan tugas selalu dijalankan dalam konteks keselamatan akaun bukan pentadbir, kecuali pentadbir secara khusus membenarkan akses ke peringkat pentadbir sistem. UAC boleh menyekat pemasangan automatik aplikasi tidak sah dan mencegah perubahan yang tidak disengajakan dalam konfigurasi sistem.

UAC membenarkan semua pengguna untuk log masuk ke komputer mereka dengan akaun pengguna tetap. Proses yang bermula dengan token default pengguna boleh melakukan tugas menggunakan kebenaran yang diberikan kepada pengguna standard. Contohnya, Windows Explorer secara automatik mewarisi keizinan tahap pengguna biasa. Selain itu, semua aplikasi yang dijalankan dengan Windows Explorer (contohnya, dengan mengklik dua kali pada pintasan) juga akan dijalankan pada set lalai kebenaran pengguna. Banyak aplikasi, termasuk sistem operasi itu sendiri, dirancang untuk berfungsi dengan betul dengan cara ini.

Aplikasi lain, terutamanya yang tidak dirancang secara khusus dengan tetapan keselamatan dalam minda, sering memerlukan keizinan tambahan untuk beroperasi dengan baik. Jenis aplikasi ini dipanggil aplikasi warisan. Di samping itu, tindakan seperti memasang perisian baru dan membuat perubahan konfigurasi kepada Windows Firewall memerlukan lebih banyak kebenaran daripada yang tersedia untuk akaun pengguna biasa.

Apabila aplikasi perlu menjalankan lebih daripada sekadar hak pengguna biasa, UAC boleh mengembalikan kumpulan pengguna tambahan kepada token tersebut. Ini membolehkan pengguna mempunyai kawalan yang jelas terhadap aplikasi yang membuat perubahan peringkat sistem pada komputer atau peranti mereka.


Permohonan praktikal

Mod kelulusan pentadbir UAC membantu mencegah pemasangan malware tanpa pengetahuan pentadbir. Ia juga membantu melindungi terhadap perubahan yang tidak disengajakan di seluruh sistem. Akhirnya, ini boleh digunakan untuk menguatkuasakan tahap pematuhan yang lebih tinggi jika pentadbir secara aktif memberi kuasa atau memberikan kelayakan untuk setiap proses pentadbiran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pages