Setelah mempunyai atau berdaftar akaun Google Adsense, menggunakan ID Google sedia ada anda. Langkah seterusnya adalah memahami istilah-istilah yang digunakan oleh Google Adsense.
Istilah yang penting dan sentiasa perlu diperhatikan adalah CTR. Melalui carian dan pembacaan, range paling ideal CTR perlulah berada antara 0.5%-5%. Jika dibawah 0% atau bernilai negatif, laman anda tidak sihat. Jika melebihi 5% atau mencecah 100%, kemungkinan berlaku penipuan dalam ads click. CTR dikira mengikut (Click÷Impression)X100 >
Berikut adalah istilah-istilah yang perlu difahami :
CTR = Click Through Ratio (Kadar/Jumlah/Nisbah Klik)
- Kadar/Jumlah atau lebih tepat Nisbah Klik
- CTR ini amat penting kepada pembina laman yang membuat income melalui penulisan blog/portal.
- CTR akan digunakan oleh pengiklan untuk bid iklan mereka berdasarkan CTR anda. Namun begitu, ianya bergantung juga kepada faktor-faktor lain seperti Impression
CPC = Cost Per Click (Kos/Pendapatan Setiap Klik)
- Jumlah pendapatan bagi setiap klik anda atau,
- amaun yang pengiklan akan tawarkan kepada anda untuk satu klik iklan mereka. Lebih mahal CPC, lebih besar kemungkinan anda memperoleh wang daripada iklan di tapak ini
- Nilai CPC (kos setiap klik) untuk iklan Google berbeza-beza bergantung pada beberapa faktor, termasuk bilangan iklan pada blog, jenis iklan dan sumber pelawat.
- Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan alat seperti SEMRush untuk membantu menganggarkan CPC untuk kata kunci tertentu.
Impression = Tera
- Tera dikira untuk setiap permintaan iklan dengan sekurang-kurangnya satu iklan telah mula dimuatkan ke peranti pengguna.
- Angka ini ialah bilangan unit iklan (untuk iklan kandungan) atau pertanyaan carian (bagi iklan carian) yang memuatkan iklan
Page RPM = RPM Halaman
- merupakan purata hasil/pendapatan/jumlah wang bagi setiap seribu paparan halaman.
- RPM dikira dengan membahagikan jumlah pendapatan penerbit dengan bilangan tera halaman (setiap 1,000) yang mereka peroleh daripada iklan mereka
- RPM Halaman = (Anggaran pendapatan / Bilangan paparan halaman) * 1000
- Contohnya, jika penerbit memperoleh $200 daripada 5,000 tera, RPM mereka ialah 4.
Estimated Earning = Anggaran Pendapatan
- Anggaran Pendapatan ialah jumlah wang yang boleh dijangkakan oleh pengiklan daripada iklan yang diletakkan di portal anda.
- Anggaran nilai perolehan adalah berdasarkan jumlah orang mengklik pada iklan dan jumlah wang yang pengiklan bayar setiap klik.
- Semakin tinggi nilai CPC, semakin tinggi anggaran pendapatan yang akan di perolehi. Lebih banyak klik bermakna lebih banyak wang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan